Oppdatert info. etter strømbrudd natten 4. februar
5.februar kl.11:00
Natt til søndag opplevde vi utfall av hele vårt nett grunnet feil på Statnett sin linje som forsyner vårt område. Vi er nå i gang med en grundig evaluering i tett dialog med Statnett. Årsaken til strømbruddet vil bli besvart av Statnett når de har undersøkt og konkludert.
Etter en hektisk lørdag ettermiddag og kveld, med flere mindre strømbrudd grunnet mye vind og dårlig vær, falt hele nettet til Elinett ut ca. kl. 00:10 grunnet feil på linjenettet til Statnett som forsyner vårt område. I dialog med oss klarte Statnett med omkoblinger å gjenopprette strømforsyningen slik at de fleste kunder i vårt område fikk strømmen tilbake i tidsrommet 00:49 til kl. 01:38.
I underkant av 100 kunder i området Flemma-Gagnat (Gjemnes) måtte vente noe lengre. Dette skyldtes at større trefall over vår linje ennå ikke var reparert før Statnett sitt strømbrudd. De siste kundene i dette området hadde strømmen tilbake ca. kl. 05:30 i dag, 4.februar.
Elinett har nå fokus på å fullføre reparasjonsarbeidet etter feil som ble midlertidig rettet i går/natt, samt å forhindre følgeskader etter det dårlige været.
Årsaken til nattens strømbrudd hos Statnett er fortsatt ukjent for Elinett, og det vil være Statnett som må svare på dette. Vi er nå i dialog med Statnett, og sammen gjøres det tiltak for å sikre ytterligere stabilitet i strømforsyningen i vårt område.
Som en konsekvens av strømbruddet fikk også vår leverandør problemer med nettsiden vår. Informasjonen ut til publikum fungerte derfor ikke tilfredsstillende denne perioden.
Elinett beklager ulempene strømbruddene har påført våre kunder. Vi benytter anledningen til å takke alle for utvist tålmodighet i en krevende situasjon.