Kundeundersøkelse 2023
På slutten av 2023 fikk vi resultatet av vår store kundeundersøkelse. Den viser blant annet at pris på nettleie er området hvor kundene våre er minst fornøyd, mens vi får skryt for leveringssikkerhet, reaksjonsevne og god informasjon.
For andre gang er årlig kundeundersøkelse gjennomført i samarbeid med Kantar (tidligere Norsk Gallup). Hensikten er å kartlegge hva våre husholdningskunder er mest fornøyde med, og hvor forbedringspotensialet vårt er størst. Samme undersøkelse er gjennomført hos mange andre nettselskaper. Totalt dekker de deltakende nettselskapene mer enn 80 % av nettkundene i Norge.
Vi er glade for responsen, og det er positivt at så mange gir uttrykk for at de setter pris på at vi ber om deres meninger. Svarene gir oss viktige tilbakemeldinger som vi bruker aktivt i vårt videre arbeid.
Kundeundersøkelsen for 2023 viser at kundene har blitt mer fornøyde det siste året. Elinett øker fra 64 poeng i 2022 til 69 poeng i 2023. Landsgjennomsnittet for 2023 er på 55 poeng. Det viser at våre kunder gir oss en vurdering som er 14 poeng bedre enn det andre nettselskaper i gjennomsnitt har fått fra sine kunder.
Mest fornøyd med kjernevirksomheten
Leveringssikkerhet og reaksjonsevne ved skade er hva våre kunder er mest fornøyde med. Her ligger vi hele 8 poeng over bransjesnittet. For oss vil leveringssikkerhet, reaksjonsevne og gode varslingsrutiner ved strømbrudd alltid være det viktigste. Vi skal alltid være på!
"Fortsett å levere trygg strøm, så kundene slipper å tenke på det!" "Fortsett med å styrke nettet. Både med tanke på å utnytte lokal produksjon og holde ut i ekstremvær", er kommentarer fra noen av kundene.
Har blitt bedre på informasjon
Undersøkelsen viser at den største forbedringen er gjort innenfor informasjon, nettside, ventetid og løsningsevne. Fjorårets undersøkelse viste at dette var viktige områder å ta tak i, som betød mye for kundene våre. Resultatet viser at vi har gjort mange viktige og riktige prioriteringer i kundearbeidet. Selv om både informasjon og kundebetjenring viser god fremgang, er det likevel her dere synes vi fortsatt kan bli enda bedre. Vi vil fortsette det gode forbedringsarbeidet også fremover. Med dette sagt, er det også viktig å understreke at våre kunder er vesentlig mer fornøyde med informasjonen de får sammenlignet med andre nettkunder. Når det gjelder informasjon generelt sett, ligger tilfredsheten blant våre kunder 18 poeng over bransjesnittet! Det er vi stolte av, og vi vil fortsette å jobbe for å være best mulig på dette området.
Minst fornøyd med nettleie
I likhet med andre nettselskaper, er nettleien det kundene våre virker minst fornøyde med. Årets måling viser likevel at kundene ikke er like kritiske til nettleien som for ett år siden; et signal om at kundene opplever at leveranse og betaling står i forhold til hverandre. Noen etterlyser fremdeles mer informasjon om Elinett, hva vi gjør og hva nettleie brukes til. Det viser at vi fortsatt har en viktig jobb å gjøre med å opplyse kundene om hvordan kraftmarkedet fungerer. Det er fortsatt for mange som blander oss med kraftleverandører, og leverandører av fiber/bredbånd.