Trygg lading av elbil hjemme
Det er ikke anbefalt å koble elbilen til en vanlig stikkontakt (på fagspråket kalt Schuko).
Det gir lav effekt og lang ladetid, men det viktigste er at det kan være brannfarlig. Et vanlig elektrisk anlegg er ikke dimensjonert for høy belastning over tid, noe som kan føre til overoppheting og brann.
Vanlig stikkontakt er kun en nødløsning
Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er lading med vanlig stikkontakt kun greit av og til, og bare som en nødløsning når du er hjemme.
Reglene for sikker lading i stikkontakt:
- Stikkontakten skal være på egen sikringskurs, maks 10A sikring.
- Kursen skal ha jordfeilbryter type B.
- Ladeboksen skal henges opp, for å unngå at stikkontakten ødelegges av vekten.
- Stikkontakt og ladekabel må kontrolleres jevnlig for varmegang.
Unngå bruk av skjøteledning, da det kan føre til overbelastning, kortslutning, isolasjonsskade og elektrisk sjokk.
Hjemme bør du investere i en ordentlig ladeboks, som er den tryggeste formen for lading av elbilen.
Både Elinett og DSB anbefaler en Mode 3-ladestasjon med Type 2-kontakt. Ladeboksen er da fastmontert på veggen, gir god sikkerhet, rask lading og stor fleksibilitet. Dette er ikke bare en brannsikker løsning, men gir også flere muligheter – som hurtiglading og laststyring.
Ladeeffekt med hjemmelader
Tabellen under viser hvor mye effekt en hjemmelader kan gi, og hvor mange kilometer kjørelengde en times lading gir (avhenger av bilens forbruk):
Ladestrøm (spenning (ant. faser) | Ladeeffekt | Ladehastighet * |
---|---|---|
16 A (230 V / 1-fas) | 3,7 kW | 17 km per time |
16 A (230 V / 3-fas) ** | 6,3 kW | 32 km per time |
25 A (230 V 1-fas) | 5,8 kW | 28 km per time |
32 A (230 V 1-fas) | 7,4 kW | 35 km per time |
16 A (400 V 3-fas) | 11,1 kW | 54 km per time |
* Ladehastighet varierer etter bilmerke, spør din bilforhandler.
** Svært få biler støtter 230V / 3-fase lading.
Saksgang ved etablering av elbillader
Du må kontakte en godkjent el-installatør for å få montert lader.
- Hvis laderen er større enn 16A må el-installatøren sende ‘’Melding om installasjonsarbeid’’ til Elinett på vegne av deg som kunde.
- El-installatøren skal sende ‘’ferdigmelding’’ til Elinett før elbilladeren tas i bruk. Kunden har krav på dokumentasjon (samsvarserklæring) fra el-installatør som bekrefter at arbeidet er utført iht gjeldende lover og forskrifter.
Om du skal montere en lader som krever at overbelastningsvernet/inntakssikringene dine må økes, vil vi måtte gjøre beregninger for å se om vårt strømnett må forsterkes. Hvis det må gjøres forsterkninger i nettet må du betale et anleggsbidrag for å dekke disse kostnadene.
- El-installatøren sender ‘’Melding om installasjonsarbeid’’ til Elinett på vegne av deg som kunde.
- Vi beregner om det er nok kapasitet i strømnettet. Dersom det må forsterkes, må du som kunde regne med å måtte betale anleggsbidrag.
- Arbeidet kan påbegynnes når meldingen er behandlet og bekreftet godkjent av Elinett og ansvarlig el-installatør.
- El-installatøren skal sende ‘’ferdigmelding’’ til Elinett før elbilladeren tas i bruk. Kunden har krav på dokumentasjon (samsvarserklæring) fra el-installatør som bekrefter at arbeidet er utført iht. gjeldende lover og forskrifter.
DSB, NEK, Elbilforeningen og NELFO har i samarbeid utarbeidet en veileder for lading av elbiler som el-installatører gjerne benytter. Les den her >>
Du finner også mye nyttig informasjon om elbil og lading her: elbil.no